27 December 2010

...sejarah ringkas Nabi Muhammad s.a.w.(bahagian 3)...

-Tugas Nabi Muhammad s.a.w.-

Selama hampir 2 1/2 tahun setelah penurunan wahyu pertama, barulah Nabi Muhammad menerima wahyuNya yang kedua.

Sementara menunggu wahyu kedua tadi, acapkali Nabi Muhammad s.a.w. berasa cemas dan khuatir akan putusnya kelangsungan wahyu tersebut. Namun, baginda tidak pernah berputus asa. Baginda terus bertahannuts dan menetapkan hati. Dalam pada itu, baginda turut memikirkan perihal ketamadunan sistem pemerintahan yang telah sedia ada di Kota Mekah.

Sehinggalah pada suatu hari, baginda nampak akan Malaikat Jibril a.s.. Ini menyebabkan badannya seram sejuk menggigil. Pulanglah Rasulullah s.a.w. untuk berselimut sementelah menerima wahyu kedua.

"Nun. Demi pena (kalam Allah) dan apa yang mereka tulis,

Engkau (wahai Muhammad) dengan berkat nikmat pemberian Tuhanmu bukanlah seorang gila (sebagaiman yang dituduh oleh kaum musyrik).

Sesungguhnya engkau pasti beroleh pahala yang amat besar yang tidak putus-putus.

Dan sesungguhnya engkau benar-benar mempunyai akhlak yang amat mulia.

Maka (tidak lama lagi) engkau akan melihat dan mereka juga akan melihat,

Siapakah sebenarnya yang gila antara kamu semua?

Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua paling mengetahui akan siapa yang sesat daripada jalanNya, dan Dialah jua paling mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk."
[Surah Al-Qalam: Ayat 1-7]

Wahyu kedua ini  telah menaikkan semangat Nabi Muhammad s.a.w. untuk memulakan sesi menyiarkan agama Islam secara sembunyi-sembunyi. Maka, wujudlah golongan-golongan yang awal beriman - Siti Khadijah binti Khuwailid (isteri baginda), Ali bin Abi Thalib (sepupu baginda), Zaid bin Haritsah (seorang budak (hamba yang dibebaskan) yang akhirnya menjadi anak angkat baginda) serta Abu Bakar As-Siddiq (kawan karib baginda).

Melalui perantaraan Abu Bakar, adapun berimanlah - Uthman bin Affan, Zubair bin Awwam, Sa'ad bin Abi Waqqash, Abdurahman bin 'Auf, Thalhah bin 'Ubaidillah, Abu 'Ubaidillah bin Jarrah, Arqam bin Abil Arqam, Fatimah binti Khattab (adik Umar Al-Khattab) serta suami Fatimah, Said bin Zaid Al-'Adawi.

Mereka ini digelar: 'As-Saabiquunal awwaluun' - orang terdahulu yang pertama-tama mengenal Islam. Mereka beroleh pelajaran Islam secara langsung daripada Nabi Muhammad s.a.w. di rumah Arqam bin Abil Arqam.

entri ini terhenti di sini sekejap... insyaAllah, masih banyak lagi perkongsian termasuklah pemahaman tentang kronologi penurunan wahyu...liza akan kongsikan perlahan-lahan...liza pulang ke kampung hari ini untuk meraikan sepupu yang bakal berkahwin...sampai jumpa lagi...jihad fi sabilillah...

No comments:

Post a Comment